Keskustelut - PHP - PHP: Sivupohjat

hackXD 00:21 9.1.10 
Olen tässä miettinyt, että onko mitään järkeä pitää tietokannassa CMS-ohjelman käyttämiä sivupohjia ja niihin liittyviä tietoja, vai tulisiko ne pitää erillään ihan vain tiedostoina? Itse sisältö olisi joka tapauksessa kannassa...
editoitu: 00:28 9.1.10
Lebe80 00:23 9.1.10 
Mitä tarkotat "niihin liittyvillä tiedoilla" ?

edit:
Itse "sivupohjan" tekisin ihan yhtenä php-tiedostona (joka lataa sivupohjan css-tiedoston ja mahdolliset ulkoiset javaScript -tiedostot), jossa html:n seassa tietyt php:lla toteutetut kohdat, johon sisältö ja mahdolliset moduulien paikat sijoitetaan.

Tällöin sivupohjan muokkaaminen ja kopioiminen olisi suhteellisen kivutonta.

hackXD 00:32 9.1.10 
Siis mietin lähinnä sitä, että jollain tavallahan tietokannasta on se sisällöt osattava ohjata sivupohjan eri palstoihin... Aluksi ajattelin, että teen kantaan taulun palstoja varten ja viittaan sisältöön foreign keyn avulla, mutta jotenkin tämä systeemi tuntui kömpelöltä. Eli miten tiedot noista palstoista olisi paras tallentaa?
kek 01:15 9.1.10 
Tietokannoista on hyötyä siinä vaiheessa, kun haluat jotain "aktiivisesti päivittyvää sisältöä". Voithan sie php-sivulla includella sanoa että tähän palstaan tulee sitä-sun-tätä sisältävä php-tiedosto, eikä tietokannasta tarvi välittää mitään.
hackXD 02:07 9.1.10 
Sisältö tulee olemaan nimenomaan "aktiivisesti päivittyvää" ja samoin myös sivujen määrä saattaa lisääntyä...
T.M. 03:00 9.1.10 
tee niin että sivupohjan muokkaaminen on mahd kivutonta, kuten lebe80 jo sanoikin.
Lebe80 12:06 9.1.10 
Mun mielestä voit tietokantaan tallentaa juuri "sivupalkeissa" näkyvää tietoa, esim. moduulien näkyvyyksiä eri sivuilla yms. Sivujen määrällä ei periaatteessa ole väliä, vaan jokaiselle sivulle pitäisi olla valittavissa sivupohjaksi joko "oletus", tai jokin erillinen sivupohja. Eli sivupohjiin ei kannata sivupohjan näkyvyyttä yrittää tunkea.
editoitu: 20:04 9.1.10
hackXD 20:00 9.1.10 
Tarkoitatko noilla "moduulien näkyvyyksillä" nyt niiden html-osia?
editoitu: 13:05 10.1.10
Lebe80 13:03 10.1.10 
Moduuleilla tarkoitan esim. Mureakuhassa näkyviä kirjautumiskenttää, käyttäjätietoja, hakuosiota, etusivulla näkyviä viimeisimpiä koodipätkiä, ja kirjoituksia... ja miksei myös Google Ads-aluetta, ja Sivutilantarjoajan nimeä ja renderöintiaikaa.

Moduuli voisi olla myös tuo ylämenu, jonka paikkaa voisi vaihtaa ylläpitopuolelta ylänavista sivupalkkiin.

Moduulejahan tarvitaan, jos sivusto on vähänkin laajempi, ja jos halutaan tehdä sivun ulkoasu muokattavaksi "lisäosilla".