Keskustelut - Yleistä Höpinää - MySQL ongelmia

Esmo- 10:58 5.8.05 
Olen asentamassa mysliä palvelimelle, kun yritän yhdistää tulee seuraavanlainen virheilmoitus:

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'www-data@localhost' (Using password: NO) in /home/esmo/public_html/mysql.php on line 4
Yhdistäminen ei onnistunutAccess denied for user: 'www-data@localhost' (Using password: NO)

Ja kun shellissä ajan mysql-adminia tulee jotakuinkin seuraavanlainen virheilmoitus:

Could not connect to host 'localhost'.
MySQL Error Nr. 1045
Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: YES)

Kirjoittamalla googleen noita virhe ilmoituksia ja koodeja saa paljon tuloksia samaan aiheeseen liittyviä ongelmia, joten en ole yksin ongelmani kanssa. Kuitenkin Lontoon murre ei taivu niin hyvin, että ongelmaani olisin vastauksen saanut. Olisiko jollain ollut samanlaisia ongelmia? Ja voisiko joku auttaa?
lapm 11:11 5.8.05 
Tuossahan se virheilmoituksessa selkeästi sanoo sinulle mikä on vikana.

Yrität kirjautua mysql palvelimelle käyttäjänä www-data, mutta et ole kyseiselle käyttäjälle antanut minkäänlaisia oikeuksia käyttää kantaa.

Sama juttu tuon root käyttäjän suhteen.
Esmo- 11:24 5.8.05 
Mitä oikeuksia pitäisi antaa ja millain?
Rytmis 14:48 5.8.05 
Aseta rootille salasana, loggaa roottina sisään ja granttaa www-data:lle tarvittavat oikeudet.

localhost# mysqladmin -u root password 'uusi-salasana'
localhost# mysql -u root -p
Enter password: uusi-salasana

Etsi MySQL:n dokkareista GRANT jos kaipaat lisätietoja.
Esmo- 16:29 5.8.05 
Tuossa vaiheessa kun annan uutta salasanaa tulee jo erroria:

liuhala:~# mysqladmin -u root password '****'
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'root@localhost' (Using password: NO)'
eis 19:30 5.8.05 
Ilmeisesti olet asettanut rootille jo salasanan.. käytä sitä tuohon loggautumiseen?
Esmo- 20:56 5.8.05 
En ole kuin asentanut myslin, eli missä vaiheessa olisin salasanan antanut?
Kaksois-W 21:01 5.8.05 
Ja onko myslissä käyttäjä www-data ?
Kaksois-W 21:03 5.8.05 
Kokeileppas tätä:
mysqladmin -W -u root password '****'

Esmo- 21:35 5.8.05 
Ei tunne -W:tä
Esmo- 22:21 5.8.05 
Olen päässyt sekasotkussa eteenpäin, mutta on tullut _uusia_ ongelmia.

Olen tehnyt tietokannan esimerkki, mutta kun uutta käyttäjää olen tekemässä antaa mysli seuraavanlaisen virheilmoituksen:

ERROR 1146: Table 'esimerkki.user' doesn't exist

Osaisiko joku sanoa, mistä nyt on kyse?
peku 22:23 5.8.05 
Siinähän se lukee selvällä suomella: Taulua 'esimerkki.user' ei ole olemassa
Rytmis 01:38 6.8.05 
Örh... uutta mysql-käyttäjää tehtäessä pitäisi kyllä puuttua ainoastaan mysql.user -tauluun eikä esimerkki.user. Mitähän olet mahtanut saada aikaan?-)
Esmo- 10:01 6.8.05 
Olen siis tehnyt uuden db:n nimeltä esimerkki, sen jälkeen kirjoittanut "use esimerkki" ja sitten yrittänyt tehdä uuden käyttäjän.
Esmo- 11:39 6.8.05 
Nyt muuten pystyn kirjautumaan php:n kautta mysliin roottina.
lapm 04:13 7.8.05 
Tietämällä root tunnuksen ja salasanan.

Kannattaa huomata ettei se käyttäjä jolla on kaikki oikeudet tietokantaserveriin ole välttämättä root.

mysql kun pystyy erottelemaan käyttäjät tunnuksen ja salasanan perusteella sen mukaan miten eri käyttäjille on annettu niitä oikeuksia.
Suosittelen kannan/serverin käyttöön ensi alkuun vaikka phpmyadmin moduulia jolla sql hallinta on helppoa.