| Uutiset | Koodikirjasto | Wiki | Keskustelut | FAQ | Info |
Keskustelut - Yleistä Höpinää - Ohjelmoinnin vaikea aloitus! [1 / 2]Sivu: 1, 2 seuraava sivu » una 21:20 16.5.05 Olen jo pitkää halunnut osata tehdä jonkin sorttisia ohjelmia c++:lla ( tai yleensäkin ohjelmoimalla), mutta ongelmana on aina se, että ensiksi en keksi mitä tehdä ja sitten yritän liian vaikeaa juttua. Olen nyt 22v, ja kuten arvata saattaa, mielessä pyörii välillä ajatus, että olen muutenkin jo liian vanha aloittamaan ohjelmointia. Osaan kyllä syntaxia jotenkin, koulu ohjelmointi oli helppoa ( sulautettuja ohjelmoitiin C:llä )ja HTML (css,php jotenkin) (vaikka ei ohjelmointia) ovat hyvin hallussa. Jotenkin vain kun lukee näitä "opi kaikki c++ 4 tunnissa :D " kirjoja, niin "masentuu" kun ei sitten oikeesti osaa tehdä hevon******... Onhan noita oppaita, mitkä neuvoo kuinka tehdään tetris jne, mutta ne on vain useimmiten copy pastee... Osaan, (ainakin kun viimeksi innostuin) tehdä perusjuttuja, 3x3 tictactoe.. ja jotain tollaisia juttuja. Mutta kun (tottakai) haluan oppia tekemään grafiikkaa ja kaikki oppaat sanoo että on helppoa ja nopeaa.. Sitten kokeilee, tulee errori, eikä tiedä mitä sille pitäs tehdä, niin siin sit taas ollaan... Yritän aina ilmeisesti hypätä liian isoihin kenkiin. :( Olen varma, että jos olisi "peliohjelmointikurssi", niin oppisin hyvin, ja nopeasti siellä asiat. Mutta jotenkin toi itseopiskelu ei iske. Harmittaa, kun olisi halukkuutta oppia asiaa, mutta kaikki jotenkin tuntuu todella hankalalta, en tiedä miksi.. eihän c++ nyt niiiin vaikeeta ole. Onko mahdollista että c++ todellakin on vähän hankala kieli aloittaa. Olenko vain laiska.. tuskin tyhmä. Siksi olenkin miettinyt, että miksi täällä ei kukaan jaksa järjestää jonkin sortin kurssia. Ihan ajatus pohjalla mietin nyt siis vain.. Kurssin voisi helposti toteuttaa kuka tahansa, kenellä on jonkin verran vapaa-aikaa ja halua opettaa toisia. Ihmiset voisivat netissä lukea/ladata "kurssimateriaalia" ( tai tarkastella jotain opasta tjsp ) ja IRC olis myös hyvä ystävämme. Oma kanava, jossa ihmiset "idlaavat" ja jos tulee ongelmia, niin saa apua. ( tosin saman asian toimittavat nämä sivut). Kurssin vetäjä antaisi jotain yksinkertaisia tehtäviä tai monimutkaisia riippuen ihmisestä ja tarkastaisi miten on tehty. Kertoo sitten miten olisi pitänyt tehdä ja mitä muuta olisi voinut tehdä. Jos tällainen olisi ( puhun nyt bout 1h omistautumisesta 2-3pv välein.. ) voisin siitä jotain jopa maksaa, olisihan se ihan opetusta sitten. Maksamisella tarkoitan että se ehkäpä olis vapaaehtoista, lahjoituspohjaista, after all , kurssin pitäjähän olisi se avulias persoona.. Voisin kurssin laadusta riippuen maksaa jotain 5 ja 30e väliltä. Riippuen mitä oikeasti olen oppinut ja kuinka hyvä se oli. Miettikääpä sitä... nim. Epätoivoinenkö? mixman 22:33 16.5.05 Ohjelmoinnin todellinen hanskaaminen on iso urakka. Tehdessä oppii ja se tekeminen kannattaa olla sellaista 16h päivä, jos olet tosissaan ohjelmointiurasta. Kyllä se siitä. Harrastuksen kantilta taasen voi edetä sitten oman tahdin mukaan sillä kyseessähän on vain harrastus. Ceez 23:57 16.5.05 mixman etköhän hiukka liioittele. Ei siihen mitään 16h/päivä kuitenkaan tarvita. editoitu: 08:49 17.5.05 stWasm1.0 08:47 17.5.05 una kirjoitti: Olen jo pitkää halunnut osata tehdä jonkin sorttisia ohjelmia c++:lla ( tai yleensäkin ohjelmoimalla), mutta ongelmana on aina se, että ensiksi en keksi mitä tehdä ja sitten yritän liian vaikeaa juttua. Kuten mixman sanoi tekemällä oppii. Minulla on tapana aloittaa liian vaikeita projekteja, siten opin koko ajan jotain uutta. Mistä saan ideani? Mietin kauan, ennen kuin aloitan. una kirjoitti: Olen nyt 22v, ja kuten arvata saattaa, mielessä pyörii välillä ajatus, että olen muutenkin jo liian vanha aloittamaan ohjelmointia. Roskaa, aloitin 17-vuotiaana (eli noin vuosi sitten) ja olen ihan hyvin pärjännyt. Iälläsi ei ole todellista merkitystä. una kirjoitti: Olen varma, että jos olisi "peliohjelmointikurssi", niin oppisin hyvin, ja nopeasti siellä asiat. Sellaisia on tälläkin hetkellä menossa. Esimerkiksi tsekkaa tämä saitti-> http://www.gameinstitute.com/ Jos itseopiskelu ei huvita, tämä saattaa olla väärä ala. petri_koo 12:47 17.5.05 hmmm.... Ohjelmointi taitaa olla ikuisesti itseopiskelua, kun aina on jotain uutta. Ohjelmointilogiikkaa kannattaa opiskella ja pohtia tosi paljon, auttaa mitä kieltä sitten opetteleekin. una 22:33 17.5.05 Siis, osaan kyllä perusjutut teoriassa ihan hyvin, kaikki if,while,for,else hommat.. namespace, taulukot jne.. Scriptasin easyuo nimisellä ohjelmalla liki 2v ja opettelin yksin koko homman. Mutta jotenkin c++ tökkii :D Täytyy katsoa tuota gameinstitute linkkiä una 17:34 19.5.05 Joo. Tuollahan sellasta on joo. Mutta ei toi ollut ihan sellasta mitä tarkoitin. Mutta joo, kuhan saan ton ohjelman vain toimimaan taas, niin aloitan kyllä uudestaan. Ja askel kerrallaan! hellcome 14:35 24.5.05 Koskaan ei ole liian vanha oppimaan, sanon minä. HTML on kohtalaisen helppoa koodausta (jos kelpaa tällainen "vähemmän vakavakin" koodaus) ja siitä on hyvä jatkaa PHP/MySQL ohjelmointiin. JavaScriptikin voi olla mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta jos aikoo "ohjelmoida oikeasti", niin ei muuta kuin paikallisen koulutusjärjestelmän kurssitarjontaa selailemaan ja hakeutumaan vaikka sille Cplusplus kurssille. una 20:58 24.5.05 Joo, html sujuu aikahyvin joo. Mutta kiinnostusta on "oikeaan ohjelmointiin".. Tosin, kyllä php kiinnostaa kanssa uffis 21:12 24.5.05 HTML:ää ei kannata sekoittaa ohjelmointiin ollenkaan. Niillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. HTML on tiedon esittämistä rakenteisessa muodossa, ohjelmointi taas jotakin aivan muuta. renni 23:09 24.5.05 HTML:n avulla ohjataan tietokoneen toimintaa, se on koodia joka kertoo mitä koneen pitäisi tehdä. Kyllä se minun mielestäni vähintäänkin sivuaa ohjelmointia. Vaikkakin HTML:stä puuttuu monille ohjelmointikielille tyypilliset ohjausrakenteet. una 06:30 25.5.05 Juuh, tiedän kyllä mikä ero niillä on. bob 00:47 26.5.05 renni kirjoitti: HTML:n avulla ohjataan tietokoneen toimintaa, se on koodia joka kertoo mitä koneen pitäisi tehdä. Kyllä se minun mielestäni vähintäänkin sivuaa ohjelmointia. Vaikkakin HTML:stä puuttuu monille ohjelmointikielille tyypilliset ohjausrakenteet. siis html on vain kuvauskieli et voi tehdä sillä tietokoneohjelmaa, joka ratkaisee jonkun ongelman eli aivan kuten uffis sanoi toivottavasti olet myös faqisi lukenut: Kuhan FAQ:sta (http://mureakuha.com/faq) 5. Onko HTML ohjelmointia? Alan Turing määritti aikanaan ongelman käsitteen. Hän myös määritteli ns. Turingin koneen, joka pystyy oikealla ohjelmoinnilla ratkaisemaan minkä tahansa ratkaistavissa olevan ongelman. Ohjelmointi on siis määritelmän mukaan ohjeiden antamista Turingin koneelle. HTML (HyperText Markup Language) on, kuten nimi sanookin, muotoilukieli. Vaikka muotoilukieli kertookin, miten jokin dokumentti on renderoitava, ei HTML:llä ole mahdollista ohjeistaa Turingin konetta. Tästä seuraa, että HTML on muotoilua eikä ohjelmointia. renni 13:46 26.5.05 Ois näemmä pitäny korostaa kohtia 'minun mielestäni' ja 'sivuaa'. Turingin kone on eräs malli tietokoneelle, ei välttämättä ainoa. Mielestäni ohjlemointia ei pitäisi määritellä pelkästään sille kohdistuvaksi. Ongelman käsite kait tunnettiin jo antiikin kreikassa? Turing tutki sitä, ei sentään määritellyt sitä. Kaksois-W 14:39 26.5.05 Itse en juurikaan opi oppaista/kirjoista. Yksi pieni esimerkki opettaa minua paremmin kuin tuhat kirjaa. una 15:21 26.5.05 Kaksois-W kirjoitti: Itse en juurikaan opi oppaista/kirjoista. Yksi pieni esimerkki opettaa minua paremmin kuin tuhat kirjaa. Sama täällä. Akiro 17:38 26.5.05 renni kirjoitti: Eli word-dokumentin kirjoittaminen on myös mielestäsi ohjelmointia? Siinä tehdään vastaavalla tavalla muotoilutiedosto joka kertoo ohjelmalle (word, html:n tapauksessa selain) miten sisältö kuuluu näyttää, eli "ohjataan tietokoneen toimintaa".HTML:n avulla ohjataan tietokoneen toimintaa, se on koodia joka kertoo mitä koneen pitäisi tehdä. Kyllä se minun mielestäni vähintäänkin sivuaa ohjelmointia. Vaikkakin HTML:stä puuttuu monille ohjelmointikielille tyypilliset ohjausrakenteet. una 18:26 26.5.05 Nonni hei, riittää jo. ok? HTML ON muotoilu kieli ok! C++ on OIKEA ohjelmointi kieli ok! HTML on helppo jos haluaa vain perusteet tietää, mutta kun osaa kaiken niin varmasti täytyy opetella vähintään yhtä paljon kuin muitakin ohjelmointi hommia , että pääsee alkuun.. jos ymmärrätte. Perkele, jaksatte kinastella tollaisesta tyhjänpäiväsestä hommasta.. anyway.. Olen aloittanut ohjelmoinin opettelun taas. Ristinolla peli on tulossa :D ( maasta se kirppukin ponnistaa ) uffis 19:44 26.5.05 Esimerkeistä oppiminen on mielestäni varsin riskialtista, koska käytetyn lähteen esimerkkien oikeellisuudesta ja laadusta ei koskaan voi olla varma, ellei itse tunne hyvin ohjelmointikieltä ja -ympäristöä. On esimerkiksi varsin typerää opettaa käyttäjälle graafisen käyttöliittymän ohjelmointi esimerkeillä kuin kertoa, mistä käyttöliittymä muodostuu, mitä sen toteuttamisessa pitää ottaa huomioon ja miten se loppujen lopuksi toteutetaan. Toteutuksessa voidaan sitten näyttää joitakin esimerkkejä olennaisista kohdista tai jopa jokin toimiva malli, jota on helppo muokata ja nähdä muutosten tulokset. Totta, että asioiden läpikäynti kunnolla kestää kauemmin, mutta samalla lukijan osaamistasokin on huomattavasti syvempi kuin vain esimerkkien lukemisen jälkeen. Hyvä ohjelmoija lukee paljon, eikä pelkästään esimerkkejä vaan myös teoriaa. Tärkeämpää on löytää oikea algoritmi ja tapa ratkaista ongelma kuin käyttää juuri jotakin tiettyä ohjelmointikieltä tai sen piirrettä. Esimerkkejä pitäisi lukea aivan älytön määrä, jos aikoisi päästä osaamisen suhteen samaan lopputulokseen kuin lukemalla myös teoriaa (joissa niissäkin on usein esimerkkejä). Lienee turha sanoa, että netistä harvoin löytyy kunnolla teoriaa jostakin aiheesta. Lyhyitä johdantoja ja esimerkkejä löytyy kyllä pilvin pimein, mutta asian oppimiseksi kunnolla on usein hankittava yksi tai useampi kirja. Jos haluaa luoda ohjelmoinnista itselleen uraa, on parasta olla kärsivällinen ja opiskella asiat alusta saakka kunnolla. Se kantaa vähän ajan päästä paljon enemmän hedelmiä kuin hirveällä kiireellä muutamasta esimerkistä kokoon kursittu roska, mitä tehdessä ei oikeasti oppinut muuta kuin kopioimaan esimerkkejä. Kaksois-W 19:58 26.5.05 uffis kirjoitti: Esimerkeistä oppiminen on mielestäni varsin riskialtista, koska käytetyn lähteen esimerkkien oikeellisuudesta ja laadusta ei koskaan voi olla varma, ellei itse tunne hyvin ohjelmointikieltä ja -ympäristöä. Sen vuoksi pitääkin katsoa monesta esimerkistä ja sen jälkeen manuaalista. Kummasti manuaali aukeea paremmin, kun on nähnyt miten sitä käytetään. |
![]() Haku
|