| Uutiset | Koodikirjasto | Wiki | Keskustelut | FAQ | Info |
Keskustelut - Yleistä Höpinää - Sopiva ohjelmointikieli [1 / 4]Sivu: 1, 2, 3, 4 seuraava sivu » Kaksois-W 16:29 27.12.08 Elikkä olen pikkaisen miettinyt jos opiskelisi jonkun ohjelmointikielen; ihan vain omaksi ilokseni. Aikoinani hallisin ihan kohtuuhyvin Pascalin. (Tai osaan vieläkin, ei varmaan kovin pitkään menisi jos vanhoja ohjelmia analysoisi). (toki kuuluisaa QuickBasiccia myös käytin). Sekä PHP ja SQL-kieli on minulla mielestäni kohtuuhyvin hanskassa. Parasta ohjelmointikieltähän ei oo olemassa, mutta mikä kieli olisi minulle sopivin? Pascal/Delphi on kuulemma aika "aikansa" jo elänyt; ei kuulemma juurikaan kannata niitä miettiä enään; varsinkin kun Delphi on vain Windowsille. Eräs suositteli minulle Javaa; sitä täs oonkin joulupyhinä pikkaisen jo opiskellut mutta kannattaisiko minun vilkaista jotain muutakin? Kyse ei ole pelkästään että koodaisin ohjelmia nettiin vaan ihan koneelle asennettavia ohjelmiakin haluaisin tehdä. ddf 16:44 27.12.08 Kaksois-W 17:00 27.12.08 Kiitos vastauksesta ja huomasin ilmaiseeni itseni väärin. sanoin, että "varsinkin kun Delphi on vain Windowssille", tarkoittaen että minulla on Windows vain yhdessä koneessa; mutta boottaan sen vain kerran kuussa. Eli pitäisi löytää ohjelmointikieli, jolle on kehitysympäristöt myös Linuxissa ja/tai Mac OS X:ään. Tutkin kyllä tuota ilmoittamaasi linkkiä, mutta en löytänyt mainintaa löytyykö editorit myös nixeille, mutta epäilen kovasti jos löytyisi. weicco 17:39 27.12.08 Linuxille löytyy Mono ja muistaakseni MonoDevelop. Mäkkärille on muistaakseni omansa. Googleta vähän... T.M. 18:20 27.12.08 mites olis C++ mylläri 18:38 27.12.08 Suuresta Aliothin benchmark-arpajaisista on tässä tilanteessa iloa. Siellä on tehty samoja ohjelmia useilla kielillä, joten rohkeasti käyköön utelias vain selamaan ja katsomaan, mikä kieli näyttää sellaiselta, että se tuottaa itselle iloa. Nopeusmittaus voi myös hieman antaa viitettä siitä, kuinka nopeita kielellä tehdyt ohjelmat ovat käytännössä, mutta niitä tilastoja ei kannata ottaa liian vakavasti. http://shootout.alioth.debian.org/ Traditionaalinen ei-suositus: J-kieli ei varmasti ole kovin hyvä eikä iloa tuottava. http://www.jsoftware.com/ Heh heh :) cMaster 19:11 27.12.08 Itse olen ajatellut aloittaa assemblyn (minun tapauksessa MASM). Se on aika alatason kieli, mutta sillä kyllä saa aikaan mitä tahansa. Kaksois-W 21:29 27.12.08 T.M. kirjoitti: mites olis C++ C++ olisi hyvä. Pitää vilkasta sen kehitysympäristöjä. Pystyykö Javalla tekee perusohelmia esim. jotain jäsenrekisteriä jne? Ihan näine normi valikkoineen jne. Grez 21:29 27.12.08 Luulisin että juuri aikaansaaminen on ongelmana, jos puhtaasti Assemblerilla lähtee ohjelmoimaan. Jari_Kettunen 22:31 27.12.08 Jos joku minulta kysyisi niin sanoisin että jos meinaa palkkaa ohjelmoinnilla hankkia niiin tärkein ohjelmointi kieli on c#, mutta se tarkoittaa sitä, että koska silloin sitoutuu Microsoftin platformiin, joka tarkoitta sitä, että täytyy osata myös paljon muutakin platformiin liittyvää ja hyväksyä se. Se onko Microsoftin rakenteilla olevat olevat datacenterit, joissa ohjelmistotoimittajien Net-sovellukset pyörivät saas-palveluina tulevaisuutta jää nähtäväksi. Mutta jos haluaa tehdä tämän päivän olemassa olevalle teknologialle niin PHP on helpoin ja yksinkertaisin ja jos ennustajaksi ryhtyisin niin varsin pitkälle tulevaisuuten olemassa oleva teknologia. Kaksois-W 23:03 27.12.08 Jari_Kettunen kirjoitti: Jos joku minulta kysyisi niin sanoisin että jos meinaa palkkaa ohjelmoinnilla hankkia niiin tärkein ohjelmointi kieli on c#, mutta se tarkoittaa sitä, että koska silloin sitoutuu Microsoftin platformiin, joka tarkoitta sitä, että täytyy osata myös paljon muutakin platformiin liittyvää ja hyväksyä se. Se onko Microsoftin rakenteilla olevat olevat datacenterit, joissa ohjelmistotoimittajien Net-sovellukset pyörivät saas-palveluina tulevaisuutta jää nähtäväksi. Mutta jos haluaa tehdä tämän päivän olemassa olevalle teknologialle niin PHP on helpoin ja yksinkertaisin ja jos ennustajaksi ryhtyisin niin varsin pitkälle tulevaisuuten olemassa oleva teknologia. En mä palkkaa ohjelmoinnista etsi vaan ihan itselle ohjelmoisin ohjelmia. editoitu: 23:54 27.12.08 Jari_Kettunen 23:53 27.12.08 Tämä itselle ohjelmointi on minulle aika vierasta. 20 vuotta olen ohjelmoinut, mutta itse en ole koskaan tarvinut ohjelmointia omaan tarpeeseen (jos nyt Excel taulukoita lasketa). Ei ole käynyt mielessäkään, että lähtisin rakentelemaan uutta Meri CD-ohjelmaa tai loisto ohjelmaa jota henkilökohtaisesti tarvitsisin. Grez 23:58 27.12.08 Jari_Kettunen kirjoitti: Kaikilla ei ehkä ole niin onnellinen tilanne etteivät henkilökohtaisesti tarvitsisi kuin kahta ohjelmaa.Ei ole käynyt mielessäkään, että lähtisin rakentelemaan uutta Meri CD-ohjelmaa tai loisto ohjelmaa jota henkilökohtaisesti tarvitsisin. Itse kyllä koodailen omaan tarpeeseen jos näyttää siltä että sopivaa ohjelmaa käyttäen saisin jonkin homman tehtyä kätevämmin, eikä sopivaa valmista softaa ko. homman löydy. Jari_Kettunen 01:07 28.12.08 Esimerkkini on nyt parista erikoisohjelmasta joita tavallisena kansalaisena käytän. Mutta onko oikeasti tavallisilla kansalaisilla tarvetta tietokoneohjelmiin, sellaisiin joihin ei nykyiset normaalit (kaupalliset /shareware/freeware) ohjelmat riitä? Jos nyt normaalina pidetään 90% tietokoneen omistajista jotka käyttävät Windows -käyttöjärjestelmää. editoitu: 01:30 28.12.08 Grez 01:27 28.12.08 90% ihmisistä tekee paljon turhaa työtä jo ihan sen takia etteivät osaa kunnolla käyttää ohjelmia, joita heillä jo on. Sikäli minusta on aivan turhaa pohtia mitä 90% ihmisistä tarvitsee. Vaikka 99,999% tietokoneen käyttäjistä saisi ohjelmatarpeensa tyydytettyä valmiilla ohjelmilla, niin silti 0,001% on vielä aika merkittävä määrä. Sitä paitsi täyyhän jonkun tehdä ne kaupalliset/shareware/freeware ohjelmatkin, että muut niitä voi käyttää. Monet shareware- ja freewareohjelmat ovat lähteneet liikkeelle omaan tarpeeseen tekemisestä. Toisaalta, ethän sanonut muuta kuin että omaan käyttöön ohjelmointi on sinulle vierasta. Eli kuulut tuohon suurempaan joukkoon, joka ei ohjelmoi omaan käyttöön. peran 02:10 28.12.08 Minusta java soveltuu tähän ohjelmointiin varsin hyvin. JDBC:llä käsittääkseni sillä voi ottaa tietokantaan yhteyttä. Lisäksi kun tarpeena oli monet ympäristöt, niin Java soveltuu myös kännyköiden ja jopa PIC-mikrokontrollereiden ohjelmointiin. Jos Javaa kattavampaa kieltä haluaa, niin silloin C/C++ jää vaihtoehdoksi. Näin ainakin näppituntumalta voisin ajatella. Python on myös ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, joka on saanut suuren suosion lyhyessä ajassa. Tämä tosin on ehkä enemmän pop Linux-maailmassa. cAHVA 03:44 28.12.08 Pascal on kaikkea muuta kuin aikansa elänyt. Tsekkaa Freepascal ja virkistä muistiasi :) Ehkä vaikuttavin Freepascalilla tehty ohjelma on Pixel Image Editor joka on Photoshop kopio(erittäin hyvä sellainen) ja löytyy monelle plattikselle. Itsellä jäi kuitenkin tuon FP:n opiskelu puolitiehen ja siirryin opiskelemaan Pythonia jota suosittelen lämpimästi, koska siinä ei rajat tule heti vastaan ja se soveltuu Web- sekä sovellusohjelmointiin aivan loistavasti. weicco 08:16 28.12.08 Ehkä asia on niin, että esimerkiksi minä ja Jari Kettunen käytämme tietokonetta vähemmän tai ainakin käyttö on rajoitetumpaa ja tyydymme valmiisiin sovelluksiin mitä netistä tai kaupasta saa. Grez taas on löytänyt sisäisen koodarinsa ;) ja tutkii enemmän tietokoneilun maailmaa. Itse olin tuossa tilanteessa vielä jokunen vuosi sitten ja tein itselleni kaikenlaisia pikkuohjelmia (C#:lla) joita käytin kerran tai kaksi ja tuhosin kuluttamasta levypintaa. Ja ei C#/.NET sido välttämättä MS:än. Ja Javallakin saa tehtyä kuulemma kaikenlaista, mutta töissä olen huomannut, että se vaatii kiroilua, paljon kiroilua, toimiakseen :) editoitu: 12:41 28.12.08 eis 12:37 28.12.08 Ihan vaan FYI, ei delphi kaupallisella tasollakaan ole rajoittunut windowsiin, liimukseille siitä on Kylix (1, 2). Sitä ei valitettavasti vain ole päivitetty vuosiin (eikä se wikiartikkelin perusteella ole niin kummoinen ollut alunperinkään - en tiedä, en ole ikinä tullut kokeilleeksi vaikka se ihan laillisena versiona löytyykin). Rytmis 14:06 28.12.08 Minä vierastan sellaista ajattelua, että olisi olemassa yksi kieli jonka osaamisen pitäisi riittää. Kokenut koodaaja oppii triviaalisti uuden kielen syntaksin, ja luokkakirjastoja varten löytyy yleensä API-dokkarit, ja jos ei löydy, Google auttaa. Siitä voidaan toki keskustella, minkälaisesta kielestä on hyvä aloittaa. Vaikka pääsääntöisesti koodaan työkseni C#:lla, mielestäni nollasta aloittavalle hyvä opiskelukieli on jokin sellainen jossa on olemassa Read-Eval-Print-Loop. Tällöin opiskelun alkuvaiheessa voi keskittyä itse kieleen ja siihen miten kokonaisuuksia rakennetaan pienistä osista, sen sijaan että kuluttaisi aikaa sen miettimiseen mitä tarkoittaa "public static void main" tai mitä IDEä pitäisi käyttää. Nykyisellään varmaan parhaasta päästä oleva vaihtoehto olisi Python (vaikka itse pidänkin Schemestä). Minusta on tarpeetonta keskittyä siihen mikä kieli on suosittu tai työllistävä. Ihan ilokseni olen useampaakin kieltä opetellut, ja vaikka en teekään niin vakavamielisten aikuisten työtä etteivätkö limppari ja pitsa kuuluisi aika-ajoin kuvaan, olen ihan mainiosti pysynyt jo alun kahdeksatta vuotta leivän syrjässä kiinni tällä meiningillä. :-) |
![]() Haku
|