Kiinnostaako ohjelmointi työnä?
Kyllä, koodaan jo työkseni
27% (87)
Kyllä, jos löytyisi töitä :-(
26% (82)
Kyllä, sitten kun on ikää
22% (70)
Ei, pelkästään harrastuksena
14% (46)
Ei, ei riitä rahkeet
7% (22)
Ei, liian yksitoikkoista
4% (14)
ääniä yhteensä 321

T.M. 19:00 12.1.05 
Njoo, aika tylsää on varmaan koodata jotain työkseen 24h/vrk :|

Joku joka ohjelmoi työkseen voisi valaista asiaa... Onko se siis tylsää työtä?
Akiro 19:29 12.1.05 
No riippuu mitä tarkoittaa tylsällä.. kyllähän siinä menee iso osa aikaa koneen edessä istumiseen, eli uusia ihmisiä ei kyl pahemmin tapaa (jos ei pomot uskalla asiakkaita päästää tapaamaan tietysti ;) ), eikä raitista ilmaa saa. Mutta aivojumppaa saa enemmän kuin keskivertohommissa, ja uudet hasteet pitää mielenkiinnon yllä.

Kyllä mä ihan hyvin nämä muutamat vuodet mitä olen työkseni koodannut olen viihtynyt.
uffis 19:50 12.1.05 
On harvinaisen tylsää toistaa samoja virheitä kerrasta toiseen, kun työnantajalla ei ole homma hallussa eikä suostu ottamaan kehittäjien neuvoista vaarin. Tuli liian pitkään katseltua sellaistakin, vaikka olikin erinomainen paikka kehittää omia taitoja, aloittelija kun olin.

tino 07:24 13.1.05 
Missä on vaihtoehto "Ei, silti koodaan jo työkseni"? ;) Ei vaan. Ihan mukavaa hommaa, etenkin kun itse olen sekä ohjelmoinnin puolella että verkkotekniikan puolella niin joskus ohjelmoidaan ja joskus taas pääsee vetämään verkkoprojekteja tai muuten mukaan teknisen puolen projekteihin. Tulee vaihtelua. Kenties paras osa hommaa on ongelmanratkaisu. Se, kun keksii ratkaisun johonkin ehkä jo pidempäänkin haitanneeseen ongelmaan.

Ohjelmoinnissa tosin mun kohdalla on se vika, että ohjelmoinnin teen etätyönä kotoa käsin ja se johtaa mulla siihen, että tulee tehtyä liian pitkiä päiviä. Ei vaan osaa lopettaa "kun on putki päällä".
petri_koo 09:52 13.1.05 
kukas sanoo että pitäis koodata 24h/vrk, normaali työpäivähän on 8h/vrk :P
uffis 17:09 13.1.05 
Yrittäjä ei tiedä normaaleista työpäivistä mitään.
Esko 20:09 13.1.05 
"Kyllä, vaikken mitään osaakaan." olisi minun vaihtoehtoni.
mikka 22:45 13.1.05 
Niinkuin on ollut tapana sanoa: pääasia ettei joudu oikeisiin töihin.
henri_aleksi 09:41 14.1.05 
Itse tykkään tehdä kehityshommia. Ja sitä jos on toteuttamassa asiakasprojekteja niin sitä pääsee kyllä
sit kaikenlaisiin palavereihin ja katsoon asiakkaista. Niin ja jos on firmalla kokoa niin sitten on muitakin
koodareita talossa ja sitä näkee sitten muita kollegoita.
Zeuslide 16:41 14.1.05 
Koodaaminen etätyönä kuulostaa tosiaan mukavalta, mutta voihan sitä ilmoitella vaikka tekevänsä kahtena päivänä töitä vaikka tekisikin vain yhtenä päivänä mutta olisi se "putki" päällä. (Psst. miten on palkkaus verrattuna esim inssi palkkoihin?)
veilpe 03:25 15.1.05 
kyllähän se kiinnostaa ja on sitä vähän tullu tehtyäkin. Ei välttämättä sovi stressaaville ihmisille, meinaan että tuntuu ne deadlinet puskevan päälle ja on vielä bugeja vaikka kuinka..
Grez 01:36 16.1.05 
Suosituin vaihtoehto on "Kyllä, jos löytyisi töitä :-(" Tuntuu oudolta, sillä kyllähän osaavalle koodaajalle töitä aina löytyy, jos ei muuta niin freelancerina tai oman firman muodossa. Tarkoittaako tämä siis etteivät kysymykseen vastanneet ole osaavia vai sitä että he eivät ole nähneet vaivaa sen työn löytämiseen?
uffis 13:53 16.1.05 
Ei freelanceriksi ryhtyminen käsittääkseni nyt niin kovin helppoa ole: ensin täytyy löytyä osaamista ja näytteitä siitä, minkä jälkeen pitää löytää asiakas, jolle tehdä töitä, mieluummin vieläpä siten, että saa jatkossakin hommia tai että sen tehtävän perusteella poikii muita asiakkaita, jotta saa tuloja pidemmältäkin ajalta.

On vaikea kilpailla oikeasti laadukkaalla, mm. käytettävällä ja tehokkaalla, softalla, jos ostaja ei ymmärrä, mitä hyötyjä esim. käytettävyys tuo. Jos useampi ymmärtäisi, olisin jo (ainakin kohta) miljonääri omalla osa-alueellani, koska niin monta paskaa softaa, web-sivua ja -sovellusta on tähän mennessä nähty. Joku tässä taannoin kirjoittikin osaavien ostajien puutteesta jossakin lehdessä, kun vain muistaisi kuka ja missä.

Web-sovellusten ja -sivujen laatu ja käytettävyys on kärsinyt käsittääkseni enimmäkseen sen takia, että tekijöinä on useita pikkupajoja, jotka ovat saaneet alkunsa siitä, kun kaveri teki ensimmäisen kotisivun Frontpagella tietokoneen ajokortti - tms. kurssilla. Useimmat sivut on em. ominaisuuksien osalta toteutettu päin persettä, kun ei ole osaavia tekijöitä ja/tai osaavia ostajia. Laatua ei saa halvalla, ellei tekijä tee hyväntekeväisyyttä.

Jos tarkastellaan avoimia työpaikkoja lehti-ilmoitusten perusteella, ei löydy montakaan, jossa haettaisiin esim. PHP- tms. web-osaajaa, joita luulisi täältäkin löytyvän tarpeeksi, vaan yleensä haetaan Java- ja erityisesti J2EE-osaajia, joita onkin jo paljon harvemmassa. Lehti-ilmoitukset ovat toisaalta vain jäävuoren huippu, koska erilaisten arvioiden perusteella piilotyöpaikkoja kaikista työpaikoista on n. 50 - 70 %.

Jos vielä otetaan huomioon se, että moni on koulussa tai korkeakoulussa eikä halua täysin luopua opinnoistaan, pitäisi löytyä osa-aikainen työpaikka, mikä ainakin lehti-ilmoitusten perusteella on entistä hankalampaa. Tämän päivän Hesarissakaan ei tainnut olla yhtäkään IT-alan osa-aikaista ilmoitusta.
joopa 15:46 17.1.05 
Kyllähän tämä homma vois olla aika mielenkiintoista kuhan aluks oppii koodaan, minä vasta alottelen ja mitä nyt tähän menneessä olen tehnyt (eli en paljoa paskaakaan) niin homma on ollut aika kiinnostavaa. Sitten en tiedä enää kuhan isompia juttuja alkaa ratkoon mutta kuitenkin ihan mukavan tuntosta homma vois työnäkin olla.
ZeiP 01:38 22.1.05 
Minkälaisella koulutuksella ne, jotka täällä koodausta työkseen tekevät, sitten ovat liikkeellä?
tino 15:05 22.1.05 
Minä olen suorittanut ohjelmistotuotannon sekä ohjelmoinnin ammattitutkinnon, pääohjelmointikielenä Java, kakkosena PHP.

Lisäksi olen suorittanut laitepuolelta tietoverkkosuunnittelijan (erikoisammattitutkinto) tittelin ja mikrotukihenkilön (ammattitutkinto) tittelin.
ctrl+alt+del 16:36 23.1.05 
Ohjelmointitekniikan inssi.
FooMethodMan 07:48 24.1.05 
Omana kommenttinanin sanoisin että kun olen nyt viisi suotta ammatikseni ohjelmointihommia niin vaihtaisin pois jos jotain muuta työtä löytyisi. Samanlaista tämä on kuin muukin työ.
Ja työajasta sen verran että teen sen 8h/päivä vaikka pomot eivät sitä sulata. Kuulemma pitäisi tehdä vähintään 24h/päivä ja vielä siten että ylitöistä ei tarvitsisi maksaa...
henri_aleksi 11:14 24.1.05 
Itse olen datanomi, tietojärjestelmien kehittämisen koulutusohjelmalla.
Mutta sitä edelleenkin parhaiten oppii koodaamaan opettelemalla itse, tutkinto antoi kylläkin
tärkeäta koulutusta Ohjelmistosuunnittelusta ja määrittelystä.
stWasm1.0 16:12 26.1.05 
Kyllä, sitten kun on ikää
shaga 15:30 27.1.05 
tinon "Ei, silti koodaan jo työkseni", on mielestäni paras vaihtoehto. koulutus on eri alan insinööri, ja haettiin kotoolta töihin vaikka suoraan sanoin, etten osaa. tässä sitä sitten opetellaan.

enimmäkseen menee päätä seinään lyödessä, mutta kyllä sitä tulee paljon myös onnistumisen hetkiä. vieläkö saisi käännettyä kytkimestä, ettei kotimatkalla tai kotona enää ajattelisi ohjelmoimista - pää käy täysillä 24/h, mutta paljon en saa aikaiseksi. yritystä siis on, osaamista ei niinkään paljoa:)
weicco 09:31 31.1.05 
Työaika EI ole 8h/vrk, vaan 7½h. Yleensä tehdään vain tuo 8 tuntia, koska se puolen tunnin ruokatauko on omaa aikaa. Myös laki vaatii pitämään sen ruokatauon, mutta muistakaa myös, että työntekijällä on lakisääteiset 15 minuutin kahvitauot, jotka kylläkin ovat työnantajan aikaa :) Ylitöitähän ei sitten tehdä ilman asianmukaista korvausta, minä ainakin haluan palkan tekemästäni työstä.

Niin, olen koodannut työkseni nyt 4½ vuotta ja koulutusta on niinkin hurjasti kuin 2 vuotta kauppista (merkantti). Työnantajilta on tullut viime aikoina ihan kivasti yhteydenottoja - pliis pliis tule meille, me tarjotaan helikopteri (I wish) - harmi kun ei oikein voi tehdä kahta työtä yhtäaikaa, jonka lisäksi hoitaa perhettä ja ircata iltoja. Jos joku keksisi tabletin, joka poistaisi unentarpeen, niin voisi vetää 16 tunnin työpäiviä ja olla stressilomalla parin viikon päästä :)
koskelamiika 14:49 2.2.05 
Ihan kivaa välillä. Se riippuu niin paljon siitä mitä tekee kulloinki... Ite sain just sellasen pienen admin-systeemin valmiiks ja se oli tosi mukavaa... jne.
stWasm1.0 13:14 4.2.05 
Minusta kaikki ohjelmointi ei ole kivaa, kivointa olisi tehdä ammatikseen pelit ja (ehkä) huonointa tehdä yrityksille tilaus-ohjelmia